Jeg har afholdt mere end 300 foredrag og webinarer om digitalisering, så derfor gav det selvfølgelig mening at lavet en tilpasset digitaliseret version her til mit website, så hvis du helst vil se video, så kan du bare læne dig tilbage og få det i "webinarform"
Hvorfor skal du bruge næste 25 min. af din tid på at se en video om digitalisering?
Hvad kan du se frem til i denne video og hvad kommer jeg rundt om:
👉 Hvad er digitalisering og hvorfor er det vigtigt?
👉 Hvorfor kan alle lære af Netflix og MobilePay?
👉 Cases - masser af cases, som alle kan få inspiration fra
👉 Alt er meget operationelt
👉 Det handler om at gøre det som du altid gjort
Det er lidt ordene, jeg håber du har lyst til at se videoen, og vil du hellere læse artiklen, så får du du det hele under videoen 🎬
Hvis du er mere en læsehest, så får du her mine tanker om digitalisering og hvorfor det på alle måder er vigtigt for din virksomhed, hvis du vil være der hvor dine potentielle kunder er.
Helt overordnet hjælper jeg virksomheder med den digitale købsrejse, som på alle måder er fundamentet for at drive en virksomhed i dag, og som en del af dette arbejde er digitalisering vigtigt, da det skal tænkes ind flere steder på denne rejse.
Når jeg taler digitalisering, så hander det om at:
👉 Digitalisering af produkter og ydelser
👉 Digitalisering af salget
Jeg vil anbefale de fleste at starte med at digitalisere salget, men i denne artikel holder jeg primært fokus på digitalisering af produkter og ydelser, og i min artikel om den digitale købsrejse har jeg meget mere fokus på salget.
Det hører jeg ofte når jeg er ude og besøge virksomheder og holde foredrag, og på mange måder forstår jeg det godt, for det kan være uoverskueligt, men for langt de fleste vil det faktisk være en forholdsvis simpel proces.
Det forudsætter bare at du prioritere at sætte dig ind i det
Hvis jeg opsummere hvad digitalisering er, så vil det lyde således:
Lad mig tage et par eks. for at illustrere det:
Netflix vs Blockbuster
Netflix laver præcis det samme som Blockbuster, de udnytter bare teknologien til at gøre det nemmere, federe og billigere.
MobilPay
Der er ikke noget nyt i at overfører penge til hinanden, det har vi gjort på mange forskellige måder, men Danske Bank har med MobilePay udnyttet teknologien til at gøre det nemmere - og vupti, så har man næste 4 mill. potentielle kunder!
Webshop
Det er den helt simple digitalisering af en fysisk butik!
Dinero
Dinero som er et regnskabssystem, gør det som bogholdere altid har gjort, men udnytter teknologien til at gøre det nemmere og billigere.
Så det handler om at du skal se på hvordan du digitalisere dit produkt eller din ydelse, for hvis du ikke gør det, så kommer der bare andre som forstår brugernes adfærd og krav, og så nupper de dit marked - det er hvad der er sket i de fleste brancher (som ovenstående).
Du får lige en helt konkret, simpel og rigtig god case:
Henrik fra Dogwhisper har lavet hundetræning i mange år, og det har altid være fysisk hundetræning som vi kender det, altså via hold eller privat undervisning. Hvis Henrik skulle udvide hans forretning efter den "gamle" model, så ville det kræve flere ansatte, større lokaler, etc.
En anden udfordring ved den model er, at Henrik bor på Sydsjælland, hvilket begrænser hvor mange der vil køre ned til ham.
Derfor valgte Henrik at digitalisere ham selv, altså lave online hundetræning som man kan købe sig adgang til - helt simpelt, og han gør det han altid har gjort, men udnytter teknologien til at udvide hans forretning, og det giver flg. fordele:
🐶 Han kan nu lave hundetræning i hele Danmark (og andre lande) - 24 timer i døgnet
🐶 Han skal ikke ansætte flere personer, så få omkostninger i forhold til at udvide
🐶 Han har bedste udgangspunkt for at videreudvikle hans forretning
Et andet godt eks. er GoLearn, som laver online kurser i ledelse, markedsføring, etc.
De ved at der kan være pains relateret til fysiske kurser, og det kan være tiden der bliver brugt på det, prisen, kvaliteten, etc. Derfor har de hyret nogen af de bedste i de forskellige brancher, som laver disse online kurser.
Men, hvis man ser ud på dem der har lavet disse fysiske kurser i mange år, så er det ikke dem som har digitaliseret deres kurser, selvom de på mange måder har ejet det "space".
Jeg har været indeover mange digitaliseringsprojekter, og har WAVES shopping center digitaliserede vi den klassiske feriebillet som børnene fik i WAVES - igen, en simpel proces, men som gav en masse muligheder. Du kan læse om den case her
Jeg har også digitaliseret min viden til WAVES shopping center, hvor jeg har udviklet en platform med mere end 50 videoer der skal styrke butikkernes digitale tilstedeværelse på digitale medier. Alle videoer er 100% målrettet til det at være butik på nettet.
Der er jo ikke meget godt at sige om COVID 19, men det fik mange virksomheder til at tænke i digitalisering - de skulle dog have hånden på kogepladen, så nu handler det om at holde fast og ikke mindst: udvikle deres digitalisering.
Digitalisering er mange ting, det kan også være at tænke det ind i EFTER KØB, altså efter en kunde har købt hos dig. Hvis jeg har købt en drone, ville det jo give mening at jeg efterfølgende fik en video om at komme godt i gang, i stedet for en bruger manual (supplement).
Digitalisering af kundeservice er også noget jeg ser udvikle sig med hastige skridt, og som også har et stort potentiale for mange virksomheder.
Digitalisering af salget!
I dag starter op mod 95% af dine potentielle kunder digitalt, og det stiller også store krav til at du digitalisere dit salg, for ellers bliver du ikke en del af deres rejse.
Hele den del kommer jeg rundt om i min artikel om den digitale købsrejse, og jeg vil anbefale at de fleste virksomheder starter med denne digitalisering af salget, da det er afgørende for at blive en del af jeres potentielle kunders rejse i dag.
Se med på den digitale købsrejse og digitalisering af salget her
Det var lidt om digitalisering, og jeg håber at du tænker at det ikke er så uoverskueligt, og er blevet inspireret og motiveret til at få styr på jeres digitalisering.
Hvis du kunne tænke dig at høre mere om digitalisering, så kommer jeg gerne ud og laver et målrettet indlæg hos jer, hvor jeg tager udgangspunkt i jeres virksomhed og branche - eller i jeres netværksgruppe.
Du kan fange mig her:
[email protected]
Hvis du kunne tænke dig at få flere digitale indspark på daglig basis, så er du velkommen til at følge mig på LinkedIn, og vil du løbende have det bedste samlet i din indbakke, er du meget velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev.